شرکت لجستیکی طرف سوم (۳pl) یا تدارکات شخص ثالث چیست؟
ارتقای سطح آگاهی از اهمیت لجستیک طی سالهای اخیر موجب شده تا کم و بیش اقداماتی در جهت توسعه مدیریت لجستیک در کشورها و شرکتهای پیشروی دنیا صورت گیرد که از آن جمله میتوان به پدید آمدن شرکتهای لجستیکی طرف سوم (۳PLها) و گسترش استقبال عمومی از آنها اشاره کرد. هرچند که اکنون نسل پنجم شرکتهای لجستیکی نیز در دنیا معرفی و مشغول فعالیت و ارائه خدمات لجستیکی هستند اما با توجه به اینکه شرکتهای لجستیکی در ایران (اعم از شرکتهای توزیع و پخش و یا شرکتهای حملونقلی) اکنون در نسل دوم به سر میبرند؛ بنابراین ضروریست نسل بعدی که شرکتهای لجستیکی در ایران باید بدان ارتقاء یابند (یعنی تدارکات شخص ثالث) مورد تاکید و مداقه بیشتر قرار گیرند. به همین منظور، در این فصل پس از معرفی مختصری از نسلهای مختلف ارائه دهندگان خدمات لجستیکی، به شرح و توضیح شرکتهای لجستیکی طرف سوم پرداخته میشود.
معرفی ارائهدهندگان خدمات لجستیکی طرف سوم (۳PLs)
شرکتهای خدمات لجستیک طرف سوم یا به اختصار ۳PLها به شرکتهایی گفته میشود که سازمانهای تولیدی یا خدماتی بخشی یا کل امور لجستیکی خود را به آنها برونسپاری میکنند. این شرکتها معمولا در حوزههای حملونقل و انبارداری متخصص هستند و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق سازند. چهار عامل اصلی مؤثر بر توسعه خدمات ۳PL در طی سالهای اخیر عبارتند از:- فشار برای کاهش قیمت؛
- فشار بازار برای ارتقاء خدمتدهی به مشتریان؛
- جهانیسازی؛
- توسعه فناوریهای جدید اطلاعات.
تاریخچه پیدایش تدارکات شخص ثالث
سوالی که مطرح است این است که قبل از اینکه تعریف رسمی شرکتهای تدارکات شخص ثالث توسط HR 4040 در سال ۲۰۰۸ ارائه شود، این عبارت از کجا بهوجود آمد و بعد از طی چه طریقی به صورت امروزی مورد استفاده قرار گرفت؟ با وجود اینکه بطور دقیق مشخص نیست که عبارت شرکتهای لجستیکی طرف سوم اولین بار توسط چه کسی مورد استفاده قرار گرفته است، ولی میتوان آغاز استفاده از این شرکتها (برونسپاری فعالیتهای لجستیکی) را دهههای ۷۰ و ۸۰ قرن بیستم میلادی دانست که در آن موقع سازمانها تعداد روزافزونی از فعالیتهای لجستیکی خود را به شرکتهای طرف سوم برونسپاری نمودند. در طول زمان این شرکتهای ارائه دهنده خدمات لجستیک دامنه فعالیتهای خود را به جهت پوشش نواحی جغرافیایی، کالاها و مدهای حملونقل مختلف گسترش دادند و همچنین خدمات انبارداری و حملونقل موجود خود را یکپارچه نمودند تا اینکه به آن چیزی که امروزه به عنوان شرکتهای ۳PL شناخته میشود، تبدیل گردند. سپس در سال ۱۹۹۶ عبارت ۳PL توسط شرکت اکسنچر به عنوان یک علامت تجاری ثبت و بدینصورت تعریف شد: “یک شرکت یکپارچه کننده زنجیره تامین که به جمعآوری و مدیریت منابع، قابلیتها و فناوری سازمان خود با سایر سازمانهای ارائهدهنده خدمات مکمل میپردازد تا از این طریق به ارائه راهحلهای جامع زنجیره تامین بپردازد”. امروزه دیگر این عبارت تنها بهعنوان یک علامت تجاری ثبت شده بشمار نمیآید. تعریف رسمی مجمع متخصصان مدیریت زنجیره تامین (CSCMP) تا زمان تصویب قانون HR 4040 بصورت زیر بود: “شرکتی که به ارائه خدمات چندگانه لجستیکی پرداخته جهت استفاده مشتریان خود میپردازد. این خدمات ترجیحا با خدمات ارائه شده توسط شرکت های تدارکات شخص ثالث دیگر یکپارچه میشود. این شرکتها حرکت مواد و قطعات را از تأمینکنندگان به کارخانجات تولیدی و همچنین حرکت محصولات نهایی را از کارخانجات تولیدی به توزیعکنندگان و خردهفروشها تسهیل مینمایند. از جمله خدمات ارائه شده توسط این شرکتها میتوان به حملونقل، انبارداری، انبارهای عبوری، مدیریت موجودی، بستهبندی و فوروارد بار اشاره نمود”.دلایل استفاده از ارائهدهندگان خدمات لجستیک
براساس تحقیقی که به طور سالیانه توسط دانشگاه جورجیای امریکا انجام میشود، عوامل “هزینه” و “خدمت” به عنوان عامل اصلی گرایش شرکتها به برونسپاری خدمات لجستیکی و استفاده از شرکتهای لجستیکی طرف سوم معرفی شده است. سومین عامل، “تمرکز بر مزیتهای رقابتی شرکت خود” معرفی شده است؛ به طوریکه با برونسپاری این امور، سازمان توان خود را برای پرداختن به اهداف و وظایف اصلی خویش افزایش میدهد. این تحقیق نشاندهنده دستاوردهای مربوط به ۱۵ سال مطالعه در زمینه شرکتهای خدمات لجستیک طرف سوم از سال ۱۹۹۶ الی ۲۰۱۰ در امریکای شمالی، اروپای غربی، آسیا- اقیانوسیه، امریکای لاتین، افریقای جنوبی و خاورمیانه بوده است. در ادامه، فاکتورهای مؤثر در گرایش شرکتها به سمت ۳PLها به ترتیب اهمیت آورده شده است:- فشارهای شدید برای کاهش قیمت
- تلاش برای بهبود عملکرد مدیریت زنجیره تامین
- به کارگیری فناوریهای جدید اطلاعات
- فشارهای شدید برای بهبود خدمتدهی به مشتریان
- جهانی سازی
- یکپارچهسازی و ترکیب
- سختگیرانهتر شدن سیاستهای دولت
- سرعت یافتن معرفی محصولات نو به بازار
- بازارهای جدید
- مباحث امنیتی
- محدودیت ظرفیت حملونقل/ امور لجستیک
- افزایش امور حملونقل/ لجستیک
معرفی نسلهای مختلف شرکتهای لجستیکی (از ۱PL تا ۵PL)
با توجه به استقبال روزافزون از شرکتهای لجستیکی در دنیای رقابتی کنونی و رشد و توسعه این گونه شرکتها لازم است تا هرچه بیشتر با این نوع شرکتها که ارائهدهندگان خدمات لجستیکی هستند آشنا شویم. به همین منظور، در این قسمت تلاش شده است تا تصویری شفاف از نسلهای مختلف شرکتهای لجستیکی ارائه شود.شرکتهای لجستیکی طرف اول
این نسل از ارائهدهندگان خدمات لجستیکی (۱PL) همان شرکت یا شخص حقیقی است که نیاز دارد بار، کالا، محصول یا وسیله خود را از نقطهای به نقطهای دیگر حمل کند و خودش این کار را انجام میدهد. عبارت «ارائهدهندگان خدمات لجستیکی طرف اول» هم به ارسالکننده بار و هم به دریافتکننده بار اطلاق میشود. یک ۱PL ممکن است یک سازنده، تاجر، واردکننده، صادرکننده، عمدهفروش، خردهفروش یا توزیعکنندهای در حوزه تجارت بینالملل باشد. ۱PL همچنین ممکن است مؤسساتی همچون یک دستگاه دولتی یا یک شخص حقیقی یا خانوادهای باشد که از یک مکان به مکانی دیگر جابجا میشود. در یک کلام، هرکسی که کالایی را از مبدا آن به مکانی جدید جابجا کند به عنوان یک « ارائهدهنده خدمات لجستیکی طرف اول» محسوب میشود.شرکتهای لجستیکی طرف دوم
این نسل از ارائهدهندگان خدمات لجستیکی (۲PL)، متصدیان حملونقلی هستند که دارای داراییهای سرمایهای (همچون کامیون، فضای انبار و مانند اینها) بوده و به طور واقعی همه ملزومات انجام حملونقل را دارا هستند. نمونههای بارزی از ۲PLها:- خطوط حملونقل دریایی که کشتیهایی را تحت مالکیت یا در اجاره خود دارند.
- شرکتهای خطوط هوایی که هواپیماهایی را تحت مالکیت یا در اجاره خود دارند.
- شرکتهای حمل و نقل زمینی بار که کامیونهایی را تحت مالکیت یا در اجاره خود دارند.