لجستیک و حمل و نقل چیست و شامل چه فرآیندهایی است؟

معنای دقیق لجستیک چیست؟

لجستیک به مجموعه فرآیندهای مربوط به تحویل، حمل و نقل و رساندن کالا به دست مشتری نهایی گفته می‌شود. سایز یا نوع محصول در تعریف لجستیک اهمیتی ندارد و تمام محصولات از این خدمات به خوبی استفاده می‌کنند. واژه نزدیک به لجستیک را می‌توان پشتیبانی دانست، زیرا پشتیبان یک شرکت از ابتدای سفارش محصول توسط مشتری تا انتها که آن به دستش می‌رسد، وضعیت محصول را چک می‌کند تا مشکلی در این فرآیند مهم به وجود نیایید و مشتری به خوبی جنس خریداری شده خودش را تحویل بگیرد. شرکت‌های مختلف باید از خدمات لجستیک به خوبی استفاده کنند، زیرا مشتری محصولی را که پشتیبان ندارد، نمی‌خرد و به شرکت تولید کننده یا وارد کننده آن اعتماد نخواهد کرد.

اصول خدمات لجستیک چیست؟

به طور کلی خدمات لجستیک شامل 5 اصل می‌گردد که در ادامه به معرفی و شرح آن‌ها به طور مختصر و مفید می‌پردازیم.
  • موجود بودن کالا اپراتوری که در بخش خدمات لجستیک یک شرکت نشسته است، باید در ابتدای امر موجود بودن کالای موردنیاز کاربر را چک کند. در صورت عدم وجود باید به مشتری اعلام شود و یا در توضیحات محصول سایت نوشته شود تا مشتری بداند، چه محصولی را می‌تواند بخرد و تحویل بگیرد.
  • برابری سایز و وزن محصول با نیاز مخاطب مخاطب یک محصول با وزن و سایز خاص را نیاز دارد، بنابراین زمانی که شرکت شما در حال ارائه خدمات لجستیک است، باید از این موضوع اطمینان حاصل کند تا رضایت و در نتیجه اعتماد مشتری بیشتر و بهتر جلب شود.
  • کیفیت کالای سفارشی شرکت‌های مختلف، کالاهای متفاوت با کیفیت‌های گوناگونی دارند، هر کدام از این محصولات قیمتی دارند و نیازی را برطرف می‌کنند. مشتری ممکن است که از این موضوع بی اطلاع باشد، به همین دلیل لازم است، در هنگام ارائه خدمات لجستیک این موضوع را جویا شوید تا به برطرف کردن درست نیاز او کمک کرده باشید.
  • توضیح شرایط کالا برای مشتری در هنگامی که خدمات لجستیک به مشتری ارائه می‌دهید، باید شرایط ارسال و تحویل محصول خاص را به طور کامل توضیح و شرح دهید تا مخاطب شما بتواند به درستی تصمیم بگیرد و انتخاب کند. این موضوع در ایجاد رضایت کاربر بسیار اثرگذار است و می‌تواند آن را بهبود قابل توجهی دهد.
  • زمان ارسال و تحویل کالا شما باید با توجه به مسافت میان خودتان و مشتری، زمانی تخمینی و تقریبی را برای ارسال و تحویل کالا به او اعلام کنید تا کاربر بداند، خریدش چه زمانی به دستش خواهد رسید.

فرآیندهای شامل خدمات لجستیک چه چیزهایی هستند؟

فرآیندهای شامل خدمات لجستیک، گسترده هستند که باید برای استفاده درست از آن‌ها، آگاهی کاملی داشته باشید. در این بخش به معرفی دو مورد از مهم‌ترین موارد آن می‌پردازیم.

1. فرآیند حمل و نقل کالا

فرآیند حمل و نقل کالای ارسالی شامل خدمات لجستیک است و بخش مهمی از آن را در بر می‌گیرد. برای حمل و نقل درست و اصولی کالا، شما باید مدیریت خوبی بر روی آن داشته باشید. نرم‌افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل پیشگامان گزینه‌ای مناسب جهت این کار است.

2. فرآیند انبارداری و نگهداری کالا

همان‌طوری که در قسمت اصول اشاره کردیم، یکی از موارد مهم در خدمات لجستیک، اعلام موجود بودن کالا به مشتری است. برای این هدف، شرکت موردنظر باید سیستم مدیریت انبارداری و نگهداری کالای بسیار قوی داشته باشد تا در لحظه بتواند موجودی را بررسی کنید و به کاربر موجود بودن یا نبودن را بگوید.

نرم‌افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل؛ انتخابی ویژه برای شرکت‌ها

نرم‌افزار مدیریت ناوگان حمل و نقل به شما امکانات زیادی را ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود فرآیند حمل و نقل موجود در خدمات لجستیک استفاده کنید. در ادامه به برخی از ویژگی های این نرم افزار می پردازیم.

1. برنامه‌ریزی حرکت خودروها

شما می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار، حرکت خودروهای ناوگان خودتان را براساس زمان ارسال و تحویل کالا زمان‌بندی کنید و در صورت عدم وجود راننده یا هر اتفاق دیگری، آن را به اطلاع مشتری برسانید و برای رفع سریع آن اقدام کنید.

2. ردیابی و مشاهده موقعیت خودروی ناوگان

سیستم ردیابی این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید موقعیت محصول و خودروی حمل‌کننده آن را مشاهده کنید. این کار کمک می‌کند تا از حرکت خودرو به سمت مقصد موردنظر اطمینان کامل حاصل نمایید. همچنین این سیستم، در صورت خرابی خودرو یا سرقت آن، فورا هشداری برای شما ارسال می‌کند و سبب آگاهی سریع می‌گردد.

3. مسیریابی هوشمند

این نرم‌افزار همچنین در مسیریابی هوشمند نیز فوق‌العاده است. مسیر‌یابی هوشمند به راننده و شما کمک می‌کند تا نزدیک‌ترین مسیر ممکن را شناسایی کنید و محصول را از این طریق به دست مشتری نهایی برسانید که باعث کاهش مسیر و زمان رسیدن کالای موردنظر به دست کاربر می‌گردد.

4. رضایت‌سنجی از مشتری

امکان دیگر این نرم‌افزار، قابلیت رضایت‌سنجی از کاربران است. این نظرسنجی کمک می‌کند تا شما بتوانید نقاط ضعف و قوت حمل و نقل خدمات لجستیک خودتان را بفهمید و درصدد حل کردن آن‌ها برآیید.

5. مدیریت انبار

مدیریت کالاهای موجود در انبار یکی از موارد مهمی است که باید به آن اهتمام ویژه‌ای بدهید. زیرا اگر به خوبی  آن را انجام ندهید، امکان دارد کالای شما تمام شود، ولی از آن مطلع نشوید و یا اینکه محصولی حساس آسیب ببیند و از بین برود، ولی شما نسبت آن غافل باشید. خوشبختانه این نرم‌افزار این خدمت را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از این سیستم میزان موجود هر کالا و سلامت آن‌ها در لحظه چک کنید و در صورت بروز مشکلی آن را به سرعت برطرف کنید که هم باعث راحتی کار خودتان و هم باعث افزایش اعتماد مشتری نهایی به خدمات لجستیک و ناوگان شرکتتان می‌گردد.